فضیلت ذکر و یاد خدا

    فضیلت ذکر و یاد خدا     

 تأليف: ابن القيم الجوزيه

الحمد لله، والصلاه والسلام على رسول الله، صلى الله عليه وعلى آله وصحبه وسلم، وبعد:

  همانا ياد خداوند نعمتي بزرگ و دستاوردي عظيم است كه به وسيله آن نعمت فراهم و عقوبت ها دفع مي‌شود؛ ياد خدا قوت قلب ها، روشنايي چشمان، شادي و سرور نفوس، روح حيات و حيات ارواح است. ياد خدا چيزي است كه بيشترين و بزرگ ترين نياز بندگان به آن است، و مسلمان هيچ گاه ازآن بي نياز نمي‌شود.

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است 

ادامه نوشته

مذاهب اهل سنت از دیدگاه علمای اهل سنت و جماعت

     الحمد لله الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و اصحابه و من تبعهم باحسان

    در این رساله سخنان گهربار چند تن از علمای اهل سنت و جماعت از جمله علامه شنقیطی و  شیخ ابن باز رحمهما الله و شیخ  صالح فوزان و آل شیخ و شیخ عبد الله بن سلیمان بن محمد المنیع حفظهم الله در مورد مذاهب مدون اهل سنت و جماعت را در ۲۴ صفحه ملاحظه خواهید فرمود .

 مذاهب اهل سنت

 

از دیدگاه علمای

 اهل سنت و جماعت

      اخيراً بعضي از افراد در مسائل فقهي، مسائل شاذي را مطرح نموده اند كه جهت تنوير افكار ضمن توضيح مشرب فقهي آن ها پاي بحث و استدلال بزرگاني از علماي معاصر مي نشينيم و كما في السابق در زير روشنگري دانشمندان اسلامي به پاسخ گويي خواهيم پرداخت و معتقديم بايد در عقيده و عمل روشنگري علماي دين را نصب العين حركت فكري براي نجات از گمراهي قرار دهيم.

   ۱ - ادعاي بسيار نادري كه از طرف  اين افراد مطرح شده است اعتقاد به بدعي بودن مذاهب مدون است ....

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

اعجاز تشريعي در قرآن تأليف: استاد محمد اسماعيل ابراهيم

اعجاز تشريعي در قرآن

  برگرفته از كتاب قرآن و اعجاز تشريعي

  تأليف: استاد محمد اسماعيل ابراهيم

به نام الله

  زماني كه غربيها به خود مي بالند كه تمدنشان چنان تمدني است كه براي اولين بار در طول تاريخ بشري حقوق انسانها را به طور رسمي در همه دولتهاي مختلف اعلان نموده است و افتخار مي كند كه آنها براي اولين بار در تاريخ قرن بيستم اعلاميه جهاني حقوق بشر را تصويب نموده اند و آن را به عنوان نمونه عالي در به رسميت شناختن حقوق انسان محسوب مي دارند، فراموش كرده و يا خود را به فراموشي زده اند در اينكه قرآن كريم اين حقوق را چهاره قرن قبل به اسم مبدأ واحد بشريت به رسميت شناخته و تثبيت نموده است، چنانكه مي فرمايد: (يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ) (الحجرات:13) (اي مردم ما شما انسانها را از زن و مردي خلق كرديم و شما را در قالب گروهها و شعبه ها قرار داديم تا همديگر را باز شناسيد به راستي كه گرامي ترين شما نزد خداوند پرهيزگارترين شماست. به حقيقت كه الله تعالي بسيار دانا و آگاه است.) اين آيه خطاب به همه مردم است كه علي رغم اختلاف در رنگ،پوست،نژاد و دين، از زن و مرد آفريده شده اند و در ولادت و اصالت مساويند و قرآن با اين اصل وحدت جنس بشري را ثابت گردانيد واينكه هيچ فردي برديگري جز به تقوي برتري ندارد.

قرآن كريم شامل مبادي عالي بسياري است كه برعظمت و اصالت آن دلالت مي كند كه به نمونه هايي از آن اشاره مي كنيم:

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

بخش دوم : متن سخنراني شيخ صالح فوزان در مورد فرقه ها و گروه ها

  بخش دوم : متن سخنرانی پياده شده شيخ صالح فوزان

بيان كردن فرقه هاي اصلي

در اين گفتگو من از چهار فرقه كه تقريباً اصل و اساس فرقه هاي ديگر هستند بحث مي كنم:

فرقه اول: قدريه

اولين فرقه كه بدعت را ايجاد كرد قدريه بود كه در آخر دوران اصحاب به وجود آمدند. آن ها منكر قضا و قدر بودند و مي گفتند: آن چه در اين جهان روي مي دهد به قضا و قدر از جانب خداوند نيست بلكه كار تازه اي است كه انسان انجام مي دهد بدون اين كه خداوند قبلاً مقدر كرده باشد. بنابراين اين گروه منكر ركن ششم ايمان شدند چون ايمان شش ركن دارد: ايمان به الله، ملائكه، كتاب هاي آسماني، پيامبران، روز آخرت و ايمان به مقدرات خير و شر كه همه آن ها از جانب خداوند سبحان است.

اين گروه به قدريه و مجوس اين امت ناميده شدند، مي دانيد علت آن چه بود؟

چون آن ها معتقد بودند هركس آفريننده و خالق افعال خويش است و آن را به تقدير پروردگار نمي دانستند لذا به اثبات دو خالق اقدام كردند همان گونه كه مجوسيان مي گفتند: جهان داراي دو آفريننده است يكي نور كه خوبي ها را مي آفريند و ديگري تاريكي كه خالق شر و بدي است.

قدريه اقدام به اثبات دو خالق متعدد نمودند و در اين مورد از مجوسيان نيز پيشي گرفتند و گفتند: هر كدام از آفريننده ها خالق فعل خويش است و به همين سبب آن ها را مجوس اين امت ناميدند.

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

بخش اول : متن سخنراني پياده شده شيخ صالح فوزان

  بخش اول : متن سخنراني پياده شده شيخ صالح فوزان

مقدمه:

اهميت سخن در باره فرقه ها و گروه ها

الحمد لله رب العالمين و صلي الله و سلم علي نبينا محمد و علي آله و صحبه اجمعين اما بعد:

بحث كردن در مورد گروه ها تنها از جهت جريان تاريخي آن كه هدفش شناخت اساس آن ها چون وقايع تاريخي گذشته نيست بلكه اين مسئله از موفقيت والا و مهمي برخوردار است و آن برحذر داشتن از شر و فساد آن ها و تشويق نمودن بر لزوم فرقه اهل سنت و جماعت است.

ترك نمودن آن چه فرقه هاي مخالف بر آن هستند جز با مطالعه و شناخت آن چه فرقه نجات يافته بر آن است، حاصل نمي شود.

اهل سنت و جماعت كه بر هر مسلماني واجب است با آن ها باشد چه كساني هستند؟

گروه ها و فرقه هاي مخالف كيستند؟ عقايد و شبهه هايي كه ايجاد مي كنند، چيست؟

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

سبب هاي بخشيده شدن گناهان

 سبب های بخشيده شدن گناهان

     برادر عزيز و دوست داشتني تعدادي از اسبابي كه خداوند آن ها را موجب بخشيده شدن گناهان قرار داده تا آنجا كه يأس و نااميدي از رحمت خداوند را از وجودت دور مي كند و تو را به سوي مغفرت خداوند و رضايت او سوق مي دهد بيان مي كنيم. الله تعالي مي فرمايد: + وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ_[4] « براي نيل به آمرزشي از پروردگار خود و بهشتي كه پهنايش [به قدر] آسمان ها و زمين است [و] براي پرهيزگاران آماده شده است بشتابيد».

   ۱- اسلام: الله تعالي مي فرمايد: +قُل لِلَّذِينَ كَفَرُواْ إِن يَنتَهُواْ يُغَفَرْ لَهُم مَّا قَدْ سَلَفَ_[5]«به كساني كه كفر ورزيده اند بگو اگر باز ايستند آن چه گذشته است برايشان آمرزيده مي شود» و از عمرو بن عاص رضي الله عنه روايت است كه رسول الله صلي الله عليه وسلم فرمودند:*أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ الْإِسْلَامَ يَهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلَهُ*[6] «بدان كه اسلام كارهاي گذشته(قبل از اسلام آوردنت) را بخشيده است».

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

سبب های زیاد شدن ایمان  تالیف محمد بن ابراهیم الحمد

سبب های زیاد و کم شدن ایمان

 مؤلف: محمد بن ابراهيم الحمد.

حريص بودن سلف امت بر زياد شدن ايمانشان

عمررضی الله عنه  به يارانش می گفت: (تعالوا نزدد إيماناً) «بياييد تا ايمانمان زياد شود». ابن مسعود رضی الله عنه  می فرمود:(اجلسوا بنا نزدد إيماناً. ويقول في دعائه: اللهم زدني إيماناً ويقيناً وفقهاً) «با ما همنشين شويد تا ايمانمان زياد شود و در دعايش می فرمود: خداوندا ايمان، يقين و فهمم را زياد گردان». و معاذ رضی الله عنه  می فرمود:(اجلسوا بنا نؤمن ساعة) «لحظه ای با ما بنشينيد تا ايمان دار شويم(ايمانمان زياد شود)».

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

مسائلی در باب ایمان  تالیف : شیخ صالح فوزان حفظه الله

 مسائلی در باب ایمان

  کتابی را که در پیش روی دارید مجموعه سؤالاتی است که عالم بزرگوار شیخ صالح فوزان معلم توحید و سنت به آنها جواب می دهد ٬ خواننده گرامی درخلال مطالعه ی آن به جواب مسائل مهمی از دیدگاه اهل سنت و جماعت می رسد ٬ این که ایمان چیست ؟ کفر چگونه تحقق می یابد ؟ جهل چه هنگامی می تواند عذر و مانع تکفیر باشد ؟ علل کفر اهل کتاب اعم از یهود و نصاری چیست ؟ تقسیمات مرجئه و حکم آنها چیست ؟ شروط لا اله الا الله و حکم موالاة کافران و مشرکان چیست ؟ و سؤالاتی در این زمینه که حتماً  از فهم آن خشنود می شوید  و به دانش و معرفت شما می افزاید . امید است خداوند متعال آن را ما یه  نفع رسانی و روشنگری برای مسلمانان قرار دهد ٬ ما را نیز از پاداش خیر در روزی که جز او فریادرسی نیست بهرمند گرداند ؟   

 
 سؤال ۱ : کفر اکبر و ارتداد  به چه وسیله ای تحقق
 
می یابد ؟ 
 
آیا فقط به اعتقاد و انکار و تکذیب روی می دهد یا به
 
این موارد اختصاص ندارد ؟   
 
 
   جواب : كفر و ارتداد به وسيله ارتكاب هر يك از موارد نقض كننده اسلام, كه نزد اهل علم شناخته شده هستند روي مي دهد,  لذا هركس مرتكب يكي از اين موارد شود به شرطي که  نسبت به آن جاهل و بي اطلاع نباشد بدان وسيله مرتد مي شود
 
 
 استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است
ادامه نوشته

صفات پروردگار تالیف شیخ ابن باز رحمه الله

               صفات پروردگار      

 تأليف: شيخ ابن باز - رحمه الله

    الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:

روزنامه شرق الاوسط در شماره 3383 مورخه 3/4/1408ه مقاله اي را به قلم دكتر محي الدين صافي تحت عنوان[من أجل أن نكون أقوى أمة] (براي اينكه مقتدرترين امتها باشيم) به چاپ رسانده است آنچه را در مورد اختلاف سلف و خلف در مورد بعضي از صفات الله تعالي بيان داشته بود نظر من را به خود جلب نمود كه عين سخنان ايشان را در اينجا مي آوريم:" در قرآن آياتي كه خداوند متعال را به وسيله بعضي از صفات مخلوقين توصيف نمايد وجود دارد  چنانكه مي فرمايد:*يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِم*[1] «دست خدا بالاي دستهاي آنهاست»*كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلا وَجْهَه*[2] «همه چيز جز روي پروردگار نابود مي شود.»*الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى*[3] «پروردگار رحمان بر عرش قرار گرفته است.» علما در فهم اين آيات دو راه را پيموده اند؛ بهترين آن، راه و روش سلف است و آن اين است كه: آنچه را خداوند براي خودش ثابت كرده بدون بيان كيفيت و چگونگي آن و مثال زدن برايش و بدون تعطيل نمودن از صفاتش برايش ثابت كنيم. آنها خواسته اند ذات پروردگار را از صفاتش خالي و تعطيل نگردانند هر چند با اين وصف يقيين داشته اند ظاهر اين آيات مقصود نبوده است و اصل اين است كه خداوند متعال را از تمام چيزهايي كه او را مانند مخلوقين قرار مي دهد تنزيه نماييم چنانكه مي فرمايد:*لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِير*[4] «چيزي مانند او نيست و او شنوا و بيناست.» اما راه و روش خلف اين است كه: اين كلمات را تأويل نمايد و از ظاهرش منصرف و معنايش را مورد توجه قرار دهد. لذا دست به معني قدرت است و وجه به معني ذات است و استواء به معني استيلاء  و چيره شدن و حاكم گرديدن مي باشد چون دليل قطعي و يقيني بر اينكه خداوند جسم نيست وجود دارد چنانكه مي فرمايد:*لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِير*[5] «چيزي مانند او نيست و او شنوا و بيناست.» هر دو شيوه بيان شده در توضيح صفات صحيح مي باشند و در كتابهاي مورد اعتماد كه علماي معروف آن را نگاشته اند موجود مي باشد. الي آخر…"

خداوند ما و او را مورد عفو خويش قرار دهد. ايشان به تحقيق در اين مورد اظهار مي دارد كه سلف يقيين داشته اند كه ظاهر آيات مقصود نمي باشد دچار خطا گشته است. سلف - رحمهم الله – و كساني كه بر اساس طريقه آنها تا به امروز حركت كرده اند چيزي را كه خداوند از صفات كمال براي خويش ثابت كرده يا رسول الله - صلي الله عليه و سلم- برايش ثابت كرده اثبات نموده اند و معتقد به اثبات حقيقت صفات اثباتي آنگونه كه لايق به جلال پروردگار باشد بدون تحريف و يا تعطيل و يا بيان چگونگي و تمثيل آن و بدون تأويل نمودن از ‌ظاهر آن بودند و اعتقادشان بر اين بود كه تفسير و توضيح آن به كسي تفويض نگرديده است.

http://eeman.blafa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

الولاء و البراء فی الاسلام  شیخ صالح بن فوزان حفظه الله

   الولاء و البراء  فی الاسلام

 تالیف دکتر صالح بن فوزان بن عبدالله فوزان  

  الحمد لله والصلاة والسلام على نبينا محمد وآله وصحبه ومن اهتدى بهداه، وبعد:

بعد از محبت خدا و رسولش و محبت اولياء خدا، دشمني كردن با دشمنان خدا واجب ا‌ست.

از جمله اصول عقيده اسلامي اين ا‌ست كه هركس متدين به اين عقيده باشد بر او وا‌جب ا‌ست كه اهل آن(اسلام) را دوست و دشمنانش را دشمن بدارد، اهل توحيد و اخلاص را دوست بدارد و با آنها دوستي كند و اهل شرك را دشمن بدارد و با آنها دشمني كند و اين كار جزء دين ابراهيم و همه كساني ا‌ست كه با آنها هستند و ما نيز مأمور به ا‌قتدا و تأسي به آنها هستيم. الله تعالي مي فرمايد:   { قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاءٌ مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ} [الممتحنة: 4](قطعاً براي شما در ابراهيم و كسانيكه با اويند سرمشقي نيكوست؛ آنگاه كه به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه به جاي خدا مي پرستيد بيزاريم. به شما كفر مي ورزيم و ميان ما و شما دشمني و كينه هميشگي پديدار شده تا وقتي كه فقط به خدا ايمان آوريد.) و اين كار جزء دين محمد نيز هست؛ خدا مي فرمايد: {لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ}[المائدة: 51](اي كسانيكه ايمان آورده ايد، يهود و نصاري را دوستان‹خود› مگيريد، بعضي از آنها دوستان بعضي ديگرند. هركس از شما آنها را به دوستي گيرد، از آنان خواهد بود. آري خدا گروه ستمگران را راه نمي نمايد.)

اين آيه بصورت خاص موالات و دوستي اهل كتاب را تحريم مي كند و به صورت عام در تحريم دوستي كافران مي فرمايد:{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ}[الممتحنة: 1](اي كسانيكه ايمان آورده ايد دشمن من و دشمن خودتان را به دوستي مگيريد.)

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته