بدعت چیست ؟ تالیف محمد بن صالح العثیمین

       بدعت چیست ؟    

تالیف محمد صالح العثیمین

    بدعت در حقيقت انتقاد غير مستقيم از شريعت اسلام است و معني آن اين است که شريعت، ناقص است و بدعت گذار به واسطه بدعتي که ايجاد مي نمايد قصد تکميل آن را دارد و لازم است که ما هم اعلام داريم هر بدعتي گمراهي و هر گمراهي در آتش است و از هر بدعتي بايد خود را دور داشت و پروردگار را جز به وسيله آنچه تشريع نموده، عبادت ننمايد تا پيرو حقيقت باشد که در غير اين صورت هرکس در راه بدعت قدم نهد بدعت گذار را به جاي رسول الله صلي الله عليه و سلم پيشواي خود قرار داده است....

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

الرد علی من اتبع غیر المذاهب الاربعه      

    الرد علی من اتبع غیر المذاهب الاربعه         

 تالیف:   امام حافظ ابن رجب حنبلی

     همانا از اعتراض و ايراد بعضي از مردمان بر بعضي از كساني كه منتسب به مذهب امام احمد و غير ايشان از مذاهب امامان مشهور در اين زمان هستند، اطلاع حاصل كردم كه پنداشته اند مي‌توانند در مسائلي از مذهبشان خارج شوند و بر آن چه انجام مي دهند ايراد و انكاري وارد نمي شود و كسي كه اين گونه عمل نمايد يا مجتهدي است كه از حقي كه براي وي آشكار شده است تبعيت مي كند و يا مقلدي است كه از مجتهد ديگري پيروي مي كند. پس به خاطر آن ايرادي بر وي وارد نمي شود.

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

آنچه یک مسلمان باید بداند

        آنچه یک مسلمان باید بداند         

   از آنجا كه انديشه و منهج عقيدتي انسان نقش اساسي و كليدي در زندگي ايفاء مي‌كند و در واقع بسان زير بنايي مي‌ماند كه حيات انسان بر اساس آن شكل مي‌گيرند و جهت مي‌يابد و مخصوصاً در چنين شرايط حاد زماني كه عقيدة صحيح از طرف دشمنان آگاه و به ظاهر دوستان ناآگاه در هاله‌اي از كج‌انديشي و ابهام قرار مي‌گيرد توضيح آن و روشنگري در اين زمينه از جمله وظيفه مهمي است كه متعهدان به رسالت رسولان الهي بايد به آن عمل كنند . آري در همين راستا بر خود لازم دانستيم كه شمه‌اي از عقايد اهل سنت و جماعت را به صورت موجز مختصر مطرح تا شايد اگر الله تعالي بخواهد چراغي بر سر راه پويندگان اين مكتب باشد، كه ره پوئيدن بدون آن خطاست و بي‌توجهي به آن گناهيست كه سرانجامش خسران ابديست

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

نشانه های مریضی قلب

     نشانه های مریضی قلب    

 نويسنده: شيخ احمد فريد

    از نشانه هاي مريضي قلب اين است كه صاحب آن از جراحات گناه احساس درد نمي كند كما اينكه گفته شده:[وما لجرح بميت إيلام](و براي زخمي كه همراه با مردن است دردي نيست.) پس قلب سالم با انجام گناه دردمند مي گردد و به سوي خداوند توبه مي نمايد و به سويش باز مي گردد همانگونه كه خداوند متعال مي فرمايد:﴿إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾[4] «پرهيزگاران هرگاه خيالي شيطاني عارضشان شود، ياد [خدا] كنند، و بناگاه بينا شوند» و در وصف متقين مي فرمايد:﴿وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ﴾[5] «و كساني كه چون كار ناشايستي كردند يا بر خويشتن ستم روا داشتند خداي را ياد كنند و براي گناهانشان آمرزش خواهند» يعني اينكه آنان عظمت الله عزوجل، وعده و عقابش را بياد مي آورند و براي ايشان آن استغفار است. كسي كه قلبش مريض است هنگامي كه مرتكب گناه مي شود به دنبال آن گناه ديگري مرتكب مي شود همانگونه كه حسن در تفسير اين سخن الله تعالي مي فرمايد:﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ﴾[6] «چنين نيست، بلكه آنچه كرده اند بر دلهايشان زنگار نهاده است» يعني پشت سرهم گناه انجام مي دهند تا آنجا كه ديگر قلبشان كور مي گردد اما قلب سليم هرگاه گناهي انجام دهد به دنبال آن كار نيكي انجام مي دهد و براي گناه توبه مي نمايد.

از نشانه هاي مريضي قلب اين است كه جهلش در مقابل حق دردمند نمي گردد در حاليكه قلب سليم با ورود شبهات بر او دردمند مي گردد و جهلش در مقابل حق و به وسيله عقائد باطل به درد مي آيد.

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته

صحنه هایی از روز قیامت

           صحنه هایی از روز قیامت       

 تأليف: محسن قاسم درويش فخرو ( رحمه الله)

    از حكمت هاي خداوند اين است كه زندگي دنيا را محل تلاش و عمل و آخرت را محل جزا و پاداش قرار داده كه در آن انسان محاسبه مي شود پس محسن بر احسانش و گناهكار بر بديهايش جزا داده مي شود. الله تعالي مي فرمايد:*لِيَجْزِيَ اللَّهُ كُلَّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ*[1] «تا خداوند به هركس هر چه بدست آورده است جزا دهد، همانا خداوند سريعاً به حسابها رسيدگي مي كند.» در آن روز بندگان ميان دستان پروردگار خاضعانه و فرمانبردار ايستاده است. پروردگار با ايشان بدون نياز به شرح و تفسير سخن مي گويد پس از اعمال كوچك و بزرگ حتي از چيزهاي بسيار ريز نيز سؤال مي كند. و اين در حالی رخ می دهد که در مشقت و تنگنا قرار گرفته اند، و ديدن صحنه هاي هولناك آن روز عظيم و ترس از جايگاه و از جايي كه در آن قلب خشوع مي كند و سرها در آن پايين انداخته مي شوند. از خداوند ثبات و پايداري را تا هنگام مردن مسئلت مي نماييم.

حساب و كتاب با شفاعت پيامبر ما محمد _ صلي الله عليه و سلم _ شروع مي گردد و آن اينگونه است كه مردم اقامتشان طولاني مي شود و در سختي و مشقت قرار دارند لذا به سوي پيامبران مي روند تا براي ايشان نزد پروردگار شفاعت كنند تا خداوند ميان بندگان حكم كند و حساب و كتاب برپا گردد. از آدم، نوح، ابراهيم، موسي و عيسي - عليهم السلام- درخواست مي كنند و همه آنها از پذيرفتن آن خودداري مي كنند و هريك از آنها- جز عيسي- براي خود گناهي را ذكر مي كنند و آنها را به سوي ديگر پيامبران روانه مي كنند تا اينكه عيسي - عليه السلام- آنها را به سوي پيامبر ما مي فرستد پس مردم آن را از پيامبر مي خواهند و پيامبر در جواب مي فرمايد: من اينكار را انجام مي دهم؛ من اينكار را انجام مي دهم. پس پيامبر به سوي پروردگارش شفاعت مي كند تا حساب و كتاب شروع گردد و اين همان مقام محمودي است كه خداوند آن را تنها به او وعده داده است.

محاسبه خداوند براي بندگانش تبعاً به خاطر اعمالشان در دنيا متفاوت است.

دسته اي هستند كه خداوند آنها محاسبه نمي كند و اعمال نيك و بدشان را وزن نمي كند. اعمالشان قابل شمارش و بر ايشان آشكار مي گردد. سپس داخل در آتش مي شوند و ايشان كافران هستند. الله تعالي مي فرمايد:*إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا (168) إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا*[2] «كساني كه كفر ورزيدند و ستم كردند خدا بر آن نيست كه آنها را بيامرزد و به راهي هدايت كند. مگر راه جهنم كه هميشه در آن جاودانند و اين براي خدا آسان است.» و همچنين مي فرمايد:*يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِي وَالْأَقْدَامِ*[3] «مجرمان از سيمايشان شناخته مي شوند و از پيشاني و پايشان بگيرند.»

دسته اي ديگر هستند كه خداوند آنها را بدون حساب و كتاب داخل بهشت مي گرداند و ايشان مؤمنان موحدي هستند كه ...

http://eeman.blagfa.com

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع جایز است

ادامه نوشته